Saturday, July 12, 2014

Allah dekat .

Sudah terjatuh baru sedar . Itulah realiti hidup sekarang . Bukan nak tuding jari , tapi saya nilai diri sendiri . mungkin sebab itu , Allah turunkan banyak ujian . Allah rindu hambaNya kembali mengadu padaNya . Segala ujian yang Allah berikan , merupakan satu rahmat kalau kita terima dengan sabar dan redha .




Saya musykil dengan norma hidup masyarakat sekarang . Terlalu sibukkan hal orang lain sehingga masalah sendiri tak dihirau . Terlalu tuding jari cari pasal cari buruk orang lain hingga lupa segalanya datang dari Pencipta . Terlalu sibuk menilai orang lain hingga lupa nilai , cermin diri sendiri . 
Terlalu leka dengan urusan duniawi sehingga lupa kehidupan hakiki .

Bila deraian air mata taktertahan . aku kembali cari hikmah disebalik yang berlaku . Benar , aku punya ramai orang yang sokong , namun jangan dilupa tatkala mereka menyokong , rupa2nya merekalah dalang dalam segala perkara yang menjatuhkan kita . Bukan nak menyalahkan sesiapa , mungkin juga aku yang salah . Tapi , taksalah jugak kalau kita kembali sama2 nilai semula diri . 

Aku takkuat . Aku taksanggup marah . aku takrela tinggikan suara sebab kau jugaklah yang selalu gembirakan hari hari aku . Tapi , segala benda ada hadnya . Sabar aku pun macam tu . Aku takharap pujian , apatah lagi kutukan dan yang paling utama perlian . Aku taksanggup nak terima lagi semua perkara . Cukup sekadar kata2 pemangkin semangat untuk aku terus berjuang di bumi pinjaman Allah . Dan kalau kau takmampu , DIAM . itu sudah cukup memadai .

Bukan salah untuk menegur , namun segalanya ada cara . Rasulullah dah ajar cara penuh hikmah . Baginda dah tunjuk suri tauladan yang boleh dicontoh . kenapa nak buat sebaliknya ?


Apabila yang baik itu menjadi satu bahan ejekan , bersediakah kita untuk menerima Allah punya hinaan ?

Aku taksempurna . Ini sekadar perkongsian . Sebab hati ini dah taktertahan menjalani susahnya kehidupan . Taksanggup menanggung peritnya kehidupan . dan paling utama tak mampu menahan deritanya kehilangan seorang kawan atau teman .

Allah itu adil . Allah itu ada . Allah itu dekat . Mungkin sekarang masa anda menindas . dan satu hari nanti bersedialah untuk 'ditindas' . kalau bukan di dunia , ingatlah ! Janji Allah itu pasti , akhirat kelak pasti . Jaga aib orang dan Allah akan jaga aib anda . Jangan sampai dah jatuh sehingga tiada lagi tempat di bumi baru kita sedar . Na'uzubillah . 




Dan terima kasih untuk semua yang ada dibelakang saya tatkala diri ini tiada arah tuju . Yang menyedarkan saya pentingnya sesuatu ukhwah . yang sanggup berkorban demi saya semata mata kerana Allah . Moga rahmat Allah selalu mengiringi dan doa saya kepada anda takkan pernah henti .


Dalam hidup ini , kita berjaya , kebanyakannya merupakan doa dari orang lain. - ustazah Maryam Karimah

Jom kita renungkan ayat ni sama2 .
 A051
 Atau lain-lain makhluk yang terlintas di hati kamu sukar hidupnya, (maka Allah berkuasa menghidupkannya)!" Mereka pula akan bertanya: "Siapakah yang akan mengembalikan kita hidup semula?" Katakanlah: "Ialah Allah yang menjadikan kamu pada mulanya!" Maka mereka akan menganggukkan kepala mereka kepadamu sambil bertanya secara mengejek: Kapan (kiamat) itu (akan terjadi)?" Katakanlah: "Dipercayai akan berlaku tidak lama lagi!"

Allahu rabbi . Moga kita terus tabah menjalani hidup seharian . Dan paling utama banyakkan ibadah bulan Ramadhan ini . semoga kita semua tergolong dalam kalangan hamba Allah yang bertakwa . dan sama2 kita kejar LailatulQadr :') Wallahu'alam .

#gazaunderattack #prayforGaza #FreeGaza 

No comments:

Post a Comment