Monday, February 1, 2016

Mentally drained.

Bismillah. Okay hari ni banyak ws aku dapat. Takputus tanya aku kenapa. Sorry bukan aku taknak jawab, cuma aku sendiri taktahu apa yang serabut dalam fikiran aku sendiri. So tonight, i just wanna make it all clear lah okay.

Okay, kalau dekat asrama dulu, tipulah kalau aku tak down macam ni, pernah. Cuma takselalu. Usually, betul lah apa yang kawan² aku cakap tu, memang selalu aku yang akan motivate kan diorang. Tapi betul apa yang orang cakap, senang kita nak nasihat orang, tapi bila kita yang ada at the lowest point, langsung takmudah nak motivate diri sendiri. 

Well, jangan pelik apa yang aku buat dekat askfm tu. Dulu, redah je bilik sesiapa and aku memang crying badly takhiraukan langsung siapa. nasiblah bilik siapa aku masuk, aku pinjam bahu, ke peha ke aku menangis. Well, mimi kata itu boleh relief kan sikit beban. And its real. Its really work. Tapi since duduk rumah ni, takjumpa kawan², dia punya rasa lain tu aku taktahu macam mana nak gambarkan. Yelah, takkan tiba tiba aku nak menangis melalak dekat adik aku ke kakak aku ke, kang takpasal pasal dia kata aku gila ke apa kan. so inisiatif lain, bila macam ni, aku memang mintak sorang² bagi motvation dekat aku, via askfm, whatsapp mahupun telegram. Aku redah jelah semua. 


Aku tahu, soalan yang masih bermain dalam benak fikiran korang, *Yelah azy, tapi kenapa kau tiba tiba macam ni?* kan?
Macam aku dah cakap awal tadi, aku sendiri taktahu kenapa. benda ni bukan lah baru hari ni, tapi lately ni memang entahlaa, banyak sangat benda aku fikir. Cuma, semalam and kelmarin kan weekend, so family semua ada dekat rumah, so macam busy hal family, kau lupa lah masalah kau en. Tapi bila hari ni rumah pun senyap je walaupun ayah ada sbb cuti hari wilayah, aku rasa totally zero. Entah. Mungkin salah satu faktor dia, aku dah jauh dari Allah kot. Hiraukan duniawi terlebih. Yelah, dulu dekat sekolah every day akan belajar pendidikan syariah islam or pendidikan alquran assunnah. kalau takpun, tazkirah dekat smaplabu tu bersepah. Kiranya spiritual kau takkan lapar lah. Ada je santapan rohani.

But, now sangatlah berbeza. Kau kene pergi cari sendiri ilmu tu. Takkan ilmu tu nak kejar kau pulak. Kau ingat senang² kau scroll twitter, instagram tu tiba² ada je ke santapan rohani kalau kau takfollow benda² berfaedah? Takk kan? so memang payah. Kalau dah follow tu nak kene pastikan sumber dan kesahihannya lagi. Peh takmudah okay. So aku rasa itu salah satu faktor.

Tapi jangan risau, banyak lagi inisiatif lain. for instance kalau nak yang terus ada explaination, terus bukak youtube lah. At least aku takbuat assumption ikut suka hati aku je kan. Cuma kene korban quota data lahkan. Haha tapi takrugilah spend quota wifi ke data ke untuk ukhrawi ni. jangan risaulah. Rezeki tu pun Allah yang kasi. Kan? Banyak input boleh dapat cumanya macam takpuas ah, sebab dia macam via 'phone' je, macam dalam alam maya gila en. Kadang² tak fokus pun ada. And lagi parah kalau suggestion next video tu kita suka tapi yang lagha pulak en. Dush, habis niat nak tengok video tazkirah ke ceramah ke en. Dan syaitan pun bergembira dan aku masih berduka cita. fuhhh~

Aku taktahu yang lain. Cuma aku, aku cemburu dengan kaum adam. Kalau tanya kenapa, jawapan aku mudah. Mereka mudah nak pergi ke mana mana. Dalam erti kata lain, solat pun lelaki digalakkan untuk berjemaah di surau mahupun masjid. Kesempatan ni buatkan mereka mudah nak hadir majlis ilmu. Cuma nak ke tak je. Malas atau rajin je yang bezakan lelaki tu macam mana. tapi kadang² aku fikir jugak, kalau aku one of them, adakah aku akan buat semua tu. Hmmm

manusia ni memang fitrahnya suka benda yang takde dengan dia. Pada erti kata lain, payahnya nak bersyukur dengan pemberian Tuhan. Dari sini aku belajar erti syukur dan didik diri terus bersyukur. Takbermakna aku perempuan dan itu menjadi alasan aku kurang ilmu agama. tidak sama sekali.

Itu salah satu sebab lah. Sebab lain its okay, let me keep them myself lah. taksemua perkara kita boleh share, kan? Eheh but its okay, aku akan okay. No worry.


So, alhamdulillah. tadi lepas isyak, aku rasa lebih tenang. Alhamdulillah aku masih punyai iman. Masih tahu beza apa yang harus aku cari dan yang mana aku harus tinggal. Masih waras nak beza yang baik dan buruk. Masih tahu ambil langkah sepatutnya untuk dealing dengan emosi. dan alhamdulillah bantuan kawan kawan jugak aku rasa kuat. Aku tahu mana aku harus pergi lepas dugaan ini didatangkan oleh Ilahi. Aku tahu siapa aku harus cari saat aku jatuh tiada harapan berdiri.  Dan perkara seterusnya ialah terus dekat dengan Tuhan. dan ambil segala dugaan ini sebagai sumber kekuatan dan pengajaran.

"Allah ialah motivasi tertinggi kita." - Hilal Asyraf

Semua kekusutan itu berbalik pada hati, betul kau letakkan tempatnya, maka nanti sembuh lah ia. Cuma perlu masa. Dan aku rasa cukup. Masa yang aku dah ambil ini cukup buat hati aku sedar diri ini masih hamba. InshaaAllah, saat kau cari Dia, segala masalah lain turut selesai bersama. Sekali lagi, Alhamdulillah. Syukur ya Allah. dan aku harus terus melangkah.

Taklupa, terima kasih buat semua. Kata kata anda terus saya simpan sebagai sumber kekuatan. Terima kasih atas nasihat dan doakan aku terus kuat. Moga Allah terus merahmati kamu, kawan kawanku. Jzkk. 


No comments:

Post a Comment