Thursday, December 17, 2015

Kipidap Aqilzikry

Yeay, rasa nak ceghita. Haha so tadi, lepas maghrib macam biasalah aku ambil yasin and baca. Waktu aku tengah baca tu, tiba² aku dengar ibu 'marah', taklah marah tapi macam biasa ah tegur aqil sebab taksolat maghrib lagi.

((Kay fyi aqil tu the only brother yang aku ada. Umur 7tahun and we call him 'abang'))

Sambil aku baca jugak, aku dengar jugak aqil merungut "takde sejadahlah, macam mana abang nak solat?"

Aku berhenti baca, pandang tepi. Ada je satu sejadah tepi dia. Lepastu ibu tunjuk sejadah tepi tu ((as a sign 'pergi ambik' lahkan)). Then aqil balas, "abang nak solat dengan Jija lah."

((Jija tu cousin aku. Nama dia Mirza, 5tahun. Kitorang memang ada 'team' Jiji, Jaja and Jija. Jiji tu aku. Saje bagitahu hehe.))

Kalau dalam fikiran aku mestilah ingatkan nak solat macam biasa lah kan. So adik aku, ecah ambik lagi satu sejadah and give it to them lah.

Aku sambung baca yasin. Then, terberhenti lagi bila aku dengar ibu kata, "Lelaki imam depan. Mana ada sebelah2."

Peh peh aku memang takpercaya langsung aqil akan jadi imam. Sambil aku baca yasin tu, dengar la suara aqil baca. Waktu lepas Al-Fatihah, aku diam. Nak dengar surah apa yang aqil baca. Dia berhenti sekejap dan sambung Surah Al-Baqarah ayat 1-5. Aku diam, dengar, takut dia salah baca. Sebab haritu waktu aku ajar aqil mengaji ((sebab ayah balik lambat)), memang before sambung bacaan ayah suruh tasmi' hafalan dia dulu. Semua surah and ayat yang ayah suruh hafal lahkan, dia ada lupa lupa. So, aku cam standby lahkan takut dia sangkut TAPI tekaan aku merosot. Aqil baca perfect sampai ayat lima. Peh peh rasa cam kagum gila. Taksia sia ibu ayah and ayung suruh kau dengan anis hafal Quran sama sama. Hehe

Then dia continue as imam kpd Jija until habis 3rakaat. Aku taktahu kenapa aku nak cerita ni tapi aku rasa bangga dengan aqil. Well, dia the only boy yang ada dalam family aku. Dia hero kitorang. Yang selalu cakap, "Kak teh, tutup aurat." Yang selalu jugak gaduh dengan aku sebab channel tv. Yang selalu jugak kene marah sebab main skateboard sampai lupa balik rumah. Yang selalu jugak aku tengking sebab takpandai nak kemas and kutip lego dia bila dah main. Yang selalu jadi mangsa bukak pagar bila ibu or ayah balik sbb dia faham kakak2 dia susah nak keluar rumah, nak kene sarung tudung bagai. Dan dia jugaklah yang selalu dipersalahkan kalau gaduh dengan anissuraya walaupun anis yang salah.

Wow aqil. You've grown well. Keep your positive attitude aqil, jadi soleh. Banggakan ibu ayah.
Kakteh sayang abang and takmao naughty² okay. ((Auch sweetnya aku dengan aqil.))

Hehe sorry kalau bosan. Tapi aku taktahu nak express macam mana bersyukurnya ada adik macam aqil. Hehe bye gais.

((Bawah ni gambar aqil dengan anis. Bukan Jija. Hehe.))

No comments:

Post a Comment