Thursday, December 3, 2015

Be good.

Well, assalamualaikum. Sihat semua? Sekolah dah habis tapi yang sadlaif dia bila masalah takhabis habis. Okayyyyyyyyy, aku taktahu nak cakap macam mana. Perkara yang kita takboleh jangka.

First of all, memang taksenang nak puaskan hati semuaaaaaaa orang. Even in our society sendiri, still ada orang yang akan takpuas hati dengan kita. Well, itulah manusia. Aku cuma taktahu nak luahkan politely supaya tiada hati hati yang tersinggung.

Kenapa aku diam? Semua suka kata macam tu. Sebabnya, aku kenal diri aku. Aku tahu taksemua aku betul dan aku tahu aku ni panas baran. Nak train diri jadi sabar tu bukan sekejap. It took sooooo long, till now aku masih latih diri. Bila aku marah, aku tend to voice out kata kata buruk. Sebab tu aku selalu lebih memilih untuk diam.

Bila diam pun, orang masih takhenti cakap. So let it be. At least aku taktambah dosa mulut aku sendiri. Biarlah mengadu dekat Allah je. Aku cuma takpaham dengan manusia yang penuh hasad dengki ni. Kenapa eh? Memang jenis yang taksuka tengok orang gembira ke cemana?

Paling aku rasa kesian, kawan kau yang dulu kau cerita macam macam tu sekaranglah yang 'jaja cerita' burukkan diri kau sendiri. Peh peh, hati ni macam di 'blend' oleh 'blender' panasonic ohyeeah. Dia punya pedih, entahlah takmampu nak kata apa. Dia nak tahu 'cerita hidup kita' tapi end up dia cerita dekat orang lain dan cuba nak jatuhkan kita. Peh peh. I kenod lah, wanna keraiiiiii. but its okay, aku anggap tu pengajaran untuk aku. Lepasni, lebih berhati hati.

"Azyyati, yang penting waktu di universiti nanti awak jangan salah pilih kawan." - Cg Halimah

Tapi, aku ambil semuanya positive, anggaplah orang yang takpuas hati ni sebenarnya nak ajar kita sikit2 tentang life in the future. Nanti bila mereka dah dewasa, mereka dah 'kena' baru mereka akan kenal dunia. Waktu tu kita tengok siapa dia cari, takkk. Bukan dengki tapi kadang2 'kesusahan' tu mengajar kita yang mana hak dan yang mana batil. Benda itu sendiri kene pada aku. Bezanya, aku kena cepat dan mungkin orang lain lambat. But its okay.

Nanti sampai satu masa, kau akan ketawa dengan semua benda yang kau buat sekarang. nanti baru kau tahu, "alaaahai noob nya aku." "Bapak lawak, apa aku buat dooo dulu dulu" okay en, kita tunggu dan lihat jelah kan.

Takguna bergaduh. Cuba lah gunakan media sosial ni as a medium untuk kita unite, bukannya nak cari salah orang. Bila semua bagi good vibes mestilah life kita happy je kan. Learn to respect others. Stop blaming.

Kalau aku, aku taksuka kene 'bash' depan2, public dan memalukan. So sebab tu bagi aku, 'slow talk', having a 'discussion' and 'serious conversation' tu perlu to curb any problems. Cari orang yang boleh 'tolerate' dengan kita. Kalau tak ada, be the one. Then kau akan tahu nikmatnya dunia yang Allah bagi pinjam sementara. kalau nak tegur, tegur dengan beradab. Macam mana kau taksuka orang buat, kau taksuka tengok orang lain buat, so macam tu jugak kau kene tahan diri dari lakukan the same things. Belajar dan belajarlah.

Itu sahaja kot, petang2 ni idea pun bermain. Taknak datang dalam otak ni. Eheh byeee, and never stop praying.

No comments:

Post a Comment